Verdens længste palindrom

For nogle år siden gjorde vist nok HP i sine reklamer for skrivere, eller printere som de også kaldes, den halve verden opmærksom på, at verdens længste palindrom, dvs. et ord der staves ens både forfra og bagfra, er finsk. Nemlig ordet saippuakauppias, der betyder sæbehandler og er på hele 15 bogstaver.

Blandt andre eksempler er naturligvis navnet Otto, som forresten ikke kun findes blandt finske drenge og mænd. Det betyder samtidigt bl.a. udtag, dvs. hævning af penge, og er blevet varenavn for de finske pengeautomater.

Men finsk har mange andre finurligheder og lange ord. Bl.a. ynder finnerne at lave sammensatte ord, da det passer fint ind i grammatikken. Alligevel er det dog ikke helt hverdagsagtigt at gå rundt med følgende stillingsbetegnelser, der løber op i hele 44 bogstaver i ét ord: lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikko. Det betyder ganske enkelt flyvemaskinejetturbinemotorhjælpemekaniker. I stedet ville denne person ganske enkelt have en eller anden smart engelsk titel, da der jo er tale om international luftfart. Til gengæld har finsk ikke som dansk ét eneste ord, der udgøres af ét bogstav, så som i, ø og å; men det er vel sagtens også noget usædvanligt.

Apropos det usædvanlige i sprogligt sammenhæng så er det ikke lykkedes finnerne at finde et godt finsk udtryk for ’håndfrit udstyr’. Det til trods for at Finland er mobiltelefomaniens hjemland med den yngste mobilbruger vel nok på 5 år og den ældste virkeligt på 105 år. Alle nyimporterede termer oversættes ellers af ren og skær grammatisk nødvendighed, men udstyret omtales stadigt som enten hands free -laite eller slet og ret HF-laite. Også selv efter, at det er blevet lovbefalet ved bilkørsel her i landet. Men det er også det lille påhæftede -laite, der gør det muligt at anvende fremmedordet rent grammatisk i finsk.

Noget andet er så, at det kniber gevaldigt her i provinsen for bilisterne at huske at bruge deres håndfrie udstyr, når de kører bil. Bøderne falder åbenbart ikke hårdt nok, selv der af og til opstår farlige situationer i trafikken som følge af knogleknævreriet.