Efterårets charterreservationer giver traditionelt set et vigtigt praj om, hvordan den kommende julesæson i Lapland kommer til at se ud. Det er nemlig det tidspunkt, hvor de udenlandske gæster reserverer deres vinterrejse til Nordens største charterdestination: Lapland.
Foreløbigt er der (2010) en stigning i reservationerne på 20 % i forhold til sidste år, så folk i branchen forventer, at det bliver til i alt 400 indkommende charterfly til alle de laplandske trafiklufthavne, hvortil regnes Enontekiø i Sameland, Ivalo, Kemi-Tornio, Kittilä, Rovaniemi og lidt usædvanligt også Kuusamo, som dog betjener vintersportssteder på begge sider af grænsen til Lapland.
Størstedelen af charterflyene kommer fra Storbritannien, men også fra Frankrig, Spanien og i et vist omfang fra Nederlandene. Derefter kommer der desuden chartermaskiner fra Rusland og de øvrige SNG-lande for at fejre den russiske jul, der falder lidt senere. Men hele sæsonen varer almindeligvis fra slutningen af november til midten af januar, og et alle sammen en følge af én enkelt flyvning med en enkelt Concorde fra British Airways juledag, 1984. I julen 1985 var der forresten både en Condorde fra British Airways og en fra Air France på samme tid i Rovaniemi.
Desuden beflyves lufthavnene Lapland Airports, som de markedsfører sig som, af ruteselskaberne Finnair, Blue1, Air Baltic, Flybe og Norwegian.