Når man midt i denne tid ser folk, der kommer ud på gaden fra forretningerne, er der to typer, som går igen. De smiler begge let over hele ansigtet med den glæden, der udstråles efter et spændende indkøb. Men den forretning de kommer ud af, afslører samtidig med en hvis sandsynlighed deres baggrund.
Finnerne smiler nemlig trods vintermørket lidt for sig selv, når de vader ud af postekspeditionen med en stor papkasse i favnen, mens de, der kommer ud af dametøjsforretningerne med store indkøbsposer, uden tvivl er russiske turister på indkøb. Begge lyser de af tilfredsstillelse over deres indkøb. Den store forskel er bare, at russeren har været i en nærbutik og fået varen, mens finnen har været i en netbutik og bagefter hos Posten for at hente varen. Derved støtter den ene jo lokalhandlens ansatte også selv om det skulle være en kædeforretning, mens den anden rent lokalt kun støtter postekspeditionens ansatte i det lokale supermarked, for handlen kan være sket langt ude i verdenen. Emballageaffaldet havner typisk der, hvor den enkelte kunde bor. Det ses desuden af opgangens affaldscontainere, hvor det til tider vælter med forsendelsesemballage fra bogstaveligt talt alverdens netbutikker.
At det ikke er et helt skævt billede, antydes bl.a. af, at antallet af visumansøgninger ved det finske visumcenter i Skt. Petersborg i år er steget med 58% i forhold til forrige år, samtidigt med at Posten i Finland håndterede et rekordstort antal pakker i kølvandet på Black Friday og Cyber Monday i november. Og med næsten 1,2 millioner pakker uddelt på bare én uge, er det rekord i det finske postvæsens historie. Noget skraldemændene sikkert kan nikke genkendende til.